Skip to main content

Sesi Pillow Talk Dengan Si Manja Yang Perlu Diamalkan


Komunikasi adalah suatu yang penting dalam sebuah hubungan. Tidak kira hubungan antara suami isteri, hubungan antara pekerja dan majikan, hubungan antara keluarga, mahupun antara anak dan ibu ayah.

Sesi Pillow Talk dengan anak anak malam semalam berjaya mencapai kata sepakat untuk beberapa perkara.

Ummi, Azra, Aisyah dan Umar masing masing baring atas katil. Suasananya lebih santai dan tenang, masing masing tak sabar nak cakap dan bagi pendapat sendiri.

Ummi perasan, kebelakangan ini kerap juga Ummi membebel dan tinggi suara. Geram, kadang arahan mudah pun anak anak taknak ikut.

Menjelang malam, bila dah masuk bilik tidur macam macam rasa timbul. Menyesal, marah pada diri sendiri, sedih, semua lah.
Atas sebab itu, hampir setiap malam kami berpillow talk. Best pulak 🌹

Eh, Ummi bincang apa dengan anak anak? 


Haa, antara yang Ummi korek dengan anak anak adalah :

1# Hal Persekolahan
Tanya benda simple je pun. Makan apa, belajar apa. Satu yang penting, tanya apa yang best dan tak best berlaku di sekolah hari nie.

Nanti mula potpet kakak Azra cerita 😁

2# Sikap Kita Yang Anak Tak Suka
Yang nie kita tanya seikhlas hati, redha je lah anak nak cakap apa 🤣
Bab nie memang Azra terus terang - tak suka Ummi marah marah.

Kita pun explain kenapa kadang Ummi marah sambil bermuhasabah diri - Ummi banyak kerja, kakak kena bantu tengokkan adik. Kalau Ummi suruh mandi, kena cepat masuk toilet dan sebagainya.

Haa, stress tak baik untuk kesihatan. Vitamin C dalam badan mudah terhapus tau.

Azra siap bagi cadangan suruh Ummi buat list kerja tulis dalam buku. Kalau dah buat Ummi tandalah, katanya.
Haha, dia taktau Ummi memang rajin buat to do list sejak sekolah. Ummi tak tunjuk kat dia je 🤣

3# Apa Yang Kita Harapkan Kepada Anak
Antara benda yang Ummi asyik ulang adalah tentang persediaan diri Aisyah nak sekolah.

Apa ganjaran yang anak akan dapat kalau ikut apa yang Ummi nak.
Apa ganjaran dan kebaikannya untuk diri sendiri.

Aisyah dah ready nak sekolah next year, Alhamdulillah. Moga tak berubah niatmu itu nak.

Dengan sesi pillow talk nie, bagi Ummi anak anak lebih terbuka dan nak bercakap dengan kita kalau mereka ada masalah. Itulah kuncinya, kita nak anak percaya pada kita sebagai ibu bapa 💕

Moga esok dan hari hari seterusnya Ummi terus dapat kekalkan energy positif dan kawal emosi yang bsik baik untuk salurkan yang terbaik ke tangki emosi anak anak.

Usia 0 - 6 tahun adalah golden age anak anak.
Jangan pernah siakannya.

Bukan mudah tau.
Tapi kita sama sama cuba yang terbaik ya 🌹🙂


Salam Sayang,
Ummi Berpuluh Emosi.

Comments

Popular posts from this blog

Kelebihan Dan Keistimewaan Vitamin C Shaklee

Sejak kecil kita sudah didedahkan dengan Vitamin C berbanding vitamin lain kann.. Sebut buah limau atau oren, haa itu sumber vitamin c 😁 Namun tak semua antara kita ambil berat tentang kepentingan vitamin c ini. Macam KakMimie juga lah dulu, tahu vitamin c penting tapi tak usaha dan ambil mudah pengambilannya. Bila kita abaikan pengambilan vitamin c dalam diet pemakanan harian kita, semakin lama ia menyebabkan pembentukan kolagen baru menjadi lambat dan kurang terbentuk.  Bila kolagen berkurang dalam badan, pelbagai tisu dalam badan kita akan pecah dan memberi kesan kepada pembaikan tisu badan. Jika berterusan, usia makin lanjut dan badan kekurangan kolagen dan vitamin c - ia boleh menyebabkan penyakit skurvi 😱 Simptom Kekurangan Vitamin C Dalam Badan 1. Badan cepat letih dan stress 2. Rambut mudah gugur 3. Luka lambat sembuh 4. Mudah dapat lebam pada badan 5. Gusi sering berdarah 6. Kerap sakit sendi 7. Stress yang teruk 8. Masalah pencern

Pengalaman Berpantang Dengan Vivix Shaklee

Alhamdulillah, usia perkahwinan sudah melewati tahun ke 6. Dengan izin Allah, kami dikurniakan 3 zuriat soleh solehah dalam tempoh ini.  Maryam Azra ( Jan, 2014)  Aisyah Jamilah (Sept, 2015) Umar Zayn ( Dis, 2017) Semasa hamilkan Umar, saya memang masukkan Vivix dalam senarai keperluan berpantang. Siap sisipkan di tepi beg baby tau, excited 😍 Pengalaman bersalin anak kedua tahun 2015 dulu banyak menyedarkan saya untuk buat persiapan lebih rapi. Tak sangka kena emergency czer, saya sign surat sambil menangis. Tak ready dengan Vivix pun masa tue.  Tahun 2017. Bila dapat tahu tengah hamil anak ketiga, saya allocate duit sikit sikit untuk Vivix. Tak kisah bersalin normal atau czer, saya tetap nak Vivix dalam list saya.  Disember 2017, Lepas keluar dari labour room dan masuk ke wad biasa lepas lahirkan Umar Zayn , terus saya minta suami capaikan Vivix di sisi beg merah nie.  Saya minum sesudu Vivix dan minum air. Boleh pulak sambung sembang dengan sua