Skip to main content

Posts

Cara Mengatasi Masalah Anaemia Ketika Hamil

Recent posts

Anaemia Ketika Hamil : Risiko Terhadap Ibu Dan Bayi Yang Patut Anda Tahu

Setiap ibu yang sedang hamil pasti mahukan yang terbaik untuk bayi di dalam kandungan dan juga dirinya. Mengabaikan kesihatan, pasti membawa kesan buruk terhadap diri dan bayi yang dikandung.

Antara penyakit yang kerap dihidapi ibu hamil adalah Anaemia - darah rendah.

APA ITU ANAEMIA?

Anaemia merupalan keadaan di mana berlakunya kekurangan hemoglobin di dalam sel darah merah.

Hemoglobin merupakan pengangkut oksigen dan zat makanan ke seluruh badan. Oleh itu, apabila ibu hamil mengalami Anaemia tisu seluruh badan menjadi hipoksia ( kurang kandungan oksigen) dan kurang tenaga.

BAGAIMANA ANAEMIA BOLEH DIKESAN?

Anaemia dikesan melalui ujian darah di klinik atau hospital, iaitu apabila paras hemoglobin (Hb) dalam sel darah merah kurang daripada 11gm/dl.

APAKAH RISIKO ANAEMIA?

Risiko Anaemia sepatutnya tidak boleh dipandang ringan kerana dalam keadaan hamil ia melibatkan risiko terhadap dua nyawa, iaitu ibu dan bayi di dalam kandungan.

Risiko Anaemia Kepada Ibu :

Boleh menyebabkan keguguran.…

Resepi Mudah Ayam Bakar Ala Nando's

Hai semua 🌹
Sebenarnya, pagi tadi godek godek FB. Tengok album dalam tue, imbau memori lama lama dulu.  Ewahhh 😁
Haa, terjumpa pulak resepi nie. Rasa macam nak buat pulak nanti. Yummeyhhh ~
Ini resepi olahan je.  Nak makan di luar selalu, kempis poket lakiku 🤭 Kosnya murah berbanding makan kat luar. Tue yang best ♥
Kalau makan di luar, seorang je dah tentu around RM 20 sekali duduk. Kami beli bahan mentah ( ayam ) untuk 8pax baru around RM 25
Ha, nampak tak penjimatan di situ 😉
Ok, jom story pasal resepi.
RESEPI AYAM BAKAR ALA NANDOS Bahan bahan :
1. Ayam ( sukahati nak bahagian mana )
2. Sos Nando's - garlic
3. Garam
4. Perahan lemon
5. Lada hitam / sulah

Cara caranya :

1. Gaulkan ayam dengan bahan bahan di atas. Perap dalam 1 jam, biar meresap dalam ayam.

2. Letak ayam atas grill pan. Guna pan ajaib pun boleh atau yang non stick - jenis yg tak lekat tue.

3. Grill selama 8-10min untuk sebelah bahagian dengan api sederhana ya.

4. Tukar pulak untuk sebelah lagi 8-10min. ( jgn as…

5 Perkara Mudah Setiap Pagi Untuk Kekal Positif

KICK START YOUR DAY! Haa, awal pagi nie tak usahlah moody ya.  Bila moody dan tak kawal perasaan, mudah saja negative vibes datang dekat dengan kita tau. 
5 Perkara Mudah Setiap Pagi
Apa kata kita buat 5 perkara mudah nie dulu, moga kita terus kekal positif hendaknya 😊
1. Baca Al Qur'an 2 muka surat
Kita selalu ambil mudah bab ini kann. Cuba istiqamah, Insya Allah hati kita lapang dan rasa dekat je dengan pertolongan Allah. 
2. Sedeqah
Sedeqahlah biarpun hanya satu ringgit. Ia membuka pintu rezeki yang kita tak sangka. Sedeqah sucikan hati dan jiwa, pupuk rasa rahmah kepadan insan lain. 
3. Fokus
Tumpukan perhatian dengan apa yang kita nak buat setiap hari. Abaikan negative vibes yang akan mengganggu fokus. 
Stay focus, stay calm 🌹
4. Tulis dan Buat List To Do
List to do ini sangat membantu kita dalam menyelesaikan perkara yang kita target. 
Tulis atas kertas dan selesaikan satu per satu. Jangan biarkan ia hanya berada di fikiran yang berawangan.
5. Ucap Syukur
Sentiasa zahirkan kes…

Kekal Cergas Ketika Hamil Dengan Set Premium PreNatal Shaklee

Saat tahu ada si comel yang menghuni rahim, pastinya ia satu perasaan yang cukup indah 🌹
Begitu juga dengan KakMimie dulu. Hamil anak sulung - bunting pelamin 🤭 Allah bagi rezeki cepat, Alhamdulillah. 
Setiap kali hamil, ada pengalaman yang berbeza. Bawa perut 9 bulan bukanlah satu perkara yang mudah tau. Namun, ia bukan alasan untuk kita abaikan kesihatan. 
Tips Kekal Cergas Ketika Hamil
1. Ambil Sarapan Ya, sebenarnya pengambilan sarapan sangat membantu ibu kekal bertenaga dan wujudkan happy mood 🙂
Jika tak lalu makan, cukup ambil sarapan yang ringkas mudah tetapi berkhasiat. 
2. Makan Sedikit Tetapi Kerap Pada trimister awal kehamilan, biasa ibu akan mengalami morning sickness. Muntah, loya, perut sebu, pening dan sebagainya. 
Makanlah dengan kuantiti yang sedikit, tetapi kerap untuk mengelakkan perut mengalami rasa yang tidak selesa seterusnya memburukkan lagi keadaan dalam fasa morning sickness. 
3. Buat Aktiviti Fizikal
Adakala waktu hamil ibu rasa lebih selesa duduk terperap d…